shuhairahshukri's story

Monday, July 15, 2013

Aku Yang Dulu Bukanlah Yang Sekarang, TEGAR

Malam tu aku terdengar adik aku menyanyi satu lagu ni, aku rasa macam pernah dengar. Lama-lama aku dengar, Wahhhh.. Sedapnya lagu ni, dan aku pun rasa pernah dengar lagu tu. Aku cuba tanya adik aku lagu apa, dan dia pun bagi tau la tajuk lagu tu. Aku pun cuba la menyanyi sikit-sikit walaupun baru tau lagu tu. Pagi ni aku cepat-cepat masuk office dan aku terus buka laptop. Aku cuba Google tajuk lagu ni dan terpampang kisah budak ni. Aku pun kusyuk la membaca. Perasaan aku terus bertukar terharu pada budak ni. Kisahnya bermula di tepi jalan-jalan sambil meminta sedekah kepada orang yang lalu-lalang. Dari situ, dia belajar menyanyi dan dialunkan dengan sebuah gitar keciknya. Aku teliti lirik yang disampaikan, ternyata rasa simpati dengan nasib Tegar dan keluarganya. Dan sekarang, Alhamdulillah. Tegar dah jadi porpular tau. Bukan lagi pengemis. Dia dah berjaya bantu keluarganya dan dia dah bangkit dari kepompong kemiskinan. Berkat usahanya, dia jadi terkenal tak kira tempat, di youtube, corong-corong radio, dekat tv. Kisah Tegar kita boleh dijadikan tauladan untuk semua. Tak semestinya miskin akan miskin selama-lamanya. Yang menjadi tonggak utama adalah, kita kena "Rajin Berusaha". Bak kata peribahasa, Usaha Tangga Kejayaan. Kalau kita usaha lebih, lebih la kita dapat. Tak kira usaha yang macam mana kita nak buat. Usaha ada di mana-mana. Kita kena rebut peluang yang ada. Bak kata korang sendiri, peluang hanya datang sekali. Walau ada di kalangan kita yang dah hidup senang, tak semestinya kita tak perlu usaha kan. Kita kena fikir, duit yang kita dapat sebelum kita bekerja, tu duit mak ayah kita yang dah banyak bersusah payah bekerja dan dengan usaha mereka sendiri. Dan kita, sebagai anak kena menghargai jasa pengorbanan keluarga kita. Dan jangan lupa, kita juga kena jadi macam mak ayah kita. Nak hidup senang, walaupun tak ada title "Kaya" kita kena ingat, usaha tu penting tak kira la apa yang kita buat. InshaAllah, lengkap dengan "Usaha", "Doa" kita dah cukup untuk kita dapat apa yang kita nak. Dan last, "Tawakal". Kalau Tuhan dah tentukan hidup kita macam ni, kita kena bertawakal. Tapi, jangan la kita cepat mengalah ok. Aku harap, kisah budak Tegar ni boleh dijadikan contoh. Jom download dan dengar lagu dia dan hayati liriknya. Aku Yang Dulu Bukanlah Yang Sekarang

No comments:

Post a Comment