shuhairahshukri's story

Saturday, June 25, 2011

PARUT TIDAK MUNGKIN AKAN HILANG ...

pada waktu ini aku berusia dalam lingkungan 6 tahun. time ni aku sekolah tadika kemas dekat Selayang Baru. time tu aku dah balik sekolah.. selalunya mak mesti ambil aku balik sekolah.. dulu-dulu pakai basikal je, sebab mak tak pandai bawa motor tak pun kereta. basikal je yang mak tahu bawa. so, time tu memang panas la.. cahaya matahari panas terik dekat atas kepala aku ni la kan, aku pun duduk la dekat tempat duduk basikal dekat belakang. macam biasa la, sebelum aku nak naik mak suruh kangkang kaki kan.. biasa la budak kecik lagi kan time tu..nanti takut kaki masuk dalam tayar pulak.. aku pun kangkang la, then mak pun terus la kayuh basikal tu. aku pun duduk dekat belakang tu dengan tangan pegang besi yang aku dudk tu.. tetiba mak kayuh dah nak rapat dengan pokok-pokok dekat tepi jalan tu. biasa la kan rumah orang, kadang-kadang diorang letak pasu bunga dekat luar rumah diorang kan. then, aku dah nampak ada tebing tembok yang orang boleh duduk dekat luar pagar rumah orang tu, mak kayuh nak dekat je dengan kawasan pasu-pasu bunga yang dah macam kawasan hutan rasa.. tetiba nak dekat dah dengan tembok tebing tu kan, aku dah jadi kelang kabut tak tahu nak buat apa lagi kan, tetiba dengan pantas aku elak kaki dari tembok tu, tapi bila aku elak je,kaki aku terus masuk dalam jejari basikal.. mak pulak tengah kusyuk kayuh basikal. tetiba aku terus menjerit sakit. mak cepat-cepat berhentikan basikal. then mak pun cepat-cepat turun dari basikal dan terus tarik kai aku. kaki aku dah keluar darah banyak sangat. mak pun tak fikir panjang mak pergi rumah orang nak mintak ubat. lepas tu, mak sapu ubat dekat kaki aku. aku menangis dan rasa pedih yang amat sangat. mak pun pulang ubat tu balik. then,aku pun naik la basikal semula dengan kaki dah berdarah banyak, mak pun kayuh basikal slow sangat sebab takut kaki aku rasa sakit lagi. tapi memang sakit la time tu. tuhan je tahu. bila dah sampai rumahkan.mak letak ubat lagi dekat kaki, aku terus je tukar baju sekolah, kain sekolah dengan penuh darah. aku memang tak nak pergi klinik tau. nanti lagi sakit. aku just duduk rumah je. yang paling best aku ponteng sekolah dua minggu.. aku kat rumah tak boleh makan seafood, nanti takut jadi lagi teruk dan gatal. aku makan bubr dgn lauk sayur je la.. kat rumah pun aku tak keluar pun, duduk rumah je. kaki aku, aku tutp dengan tape punya sarung yang keras tu. ingat lagi tak,time zaman aku pakai video tape yang besar tu, so, sarung dia aku jadikan penutup dari kaki aku hinggap serangga yang terbang-terbang.. experience aku memang ni paling terburuk la, sebab parut dia masih ada lagi sampai sekarang. sekarang umur aku dah 19,so time ni aku kena dalam umur 6 tahun. dah dekat 13 tahun, kesan dia still ada lagi taw.. tpi apa pun, PENGORBANAN SEORANG IBU TERHADAP ANAK DIA SANGAT KUAT DALAM DIRI AKU.. SAYANG MAK.. WALAUPUN AKU STUDY JAUH DENGAN MAK, AKU STILL SELALU INGAT PESAN MAK PADA AKU..

No comments:

Post a Comment